Möt en alumn – Victor Bjälke

Låt oss presentera vår nya artikelserie ”Möt en alumn”. Under hösten kommer vi få äran att lära känna några av våra alumner lite bättre. Få insikt i vad de pysslar med idag, varför och få lite nyttiga tips och tricks. Förhoppningsvis lyckas vi sprida inspiration och pepp till alla våra studenter, och du som inte är på väg mot en brandingenjörskarriär idag kanske får något att fundera på. Den här veckan möter vi Viktor Bjälke!

”Med fokus på konstruktioner och affärsutveckling”

Namn: Victor Bjälke
Utbildning: Civilingenjör i brandteknik

Varför valde du att studera till brandingenjör?

Egentligen kom jag in på brandingenjörslinjen av en slump. Jag har alltid vetat att jag vill bygga saker, men brandingenjör visste jag inte att det fanns innan jag fick höra om programmet från en vän till familjen. Jag läste om programmet och blev intresserad, och när jag efter ytterligare efterforskning insåg att arbetsmarknaden såg mycket god ut den närmsta överskådliga tiden sökte jag in. Med facit i hand var detta ett av mina bästa beslut någonsin!

Hur upplevde du studietiden?

Studietiden är utan tvekan en av de bästa perioderna av mitt liv hittills. Det enda sättet jag kan beskriva det är som en social och lärande period på steroider. Så mycket nya kompisar och så mycket nya kunskaper man klämmer in på så pass kort tid är helt unikt. Jag var dessutom engagerad på (väldigt) många olika sätt i föreningar och aktiviteter, vilket gjorde att när man väl lämnade universitetstiden bakom sig hade man en helt annan erfarenhetsgrund att luta sig mot.

Vad har du gjort sedan du avslutade dina studier?

Jag har vart anställd på två stora konsultbolag, där jag för närvarande jobbar på Tyréns i Stockholm. Jag började min resa inom Tyréns på kontoret i Malmö, och dit sökte jag efter att jag blev tipsad om företaget från LTU alumner.

Konkret handlar mina arbetsuppgifter i stora drag att utföra all den brandprojektering som företaget tar in. Det kan handla om allt från att skriva ramhandlingar till stora infrastrukturprojekt, som ombyggnaden av Slussen i Stockholm eller Sveriges nya höghastighetsjärnväg, till att upprätta brandskyddsbeskrivningar för mindre flerbostadshus och förskolor.

Inom området konstruktion jobbar jag kontinuerligt med detaljfrågor om konstruktionsdelar där vi ofta sitter med Eurocode, och beräkningsprogram av olika slag, för att bedöma konstruktioners beteende i bränder. Resultaten jämför vi sedan med de krav som ställs genom olika regelverk beroende på vad det är för projekt, och sedan ger t.ex. designförslag eller kommentarer på fortsatt arbete inom projektet. Detta område av branschen är fortfarande relativt outvecklat, så det blir lika mycket affärsutveckling som konkreta projekt inom detta. Kunden vet ännu inte alltid vad vi kan göra, och då får vi helt enkelt berätta det för dom. Detta tycker jag är jättekul!

Förutom dessa två delar jobbar vi kontinuerligt med teknikutveckling inom hela området brandprojektering och brandteknik. Detta mynnar ut i att vi ansöker om forskningspengar genom vår forskningsstiftelse på Tyréns, och till och med initierar förfrågningar om doktorandtjänster. Det är helt enkelt väldigt varierande att arbeta som brandkonsult!

Om du skulle ge ett råd till studenterna som studerar idag – vad skulle det vara?

Rent kunskapsmässigt så har ni efter brandingenjörsprogrammet i Luleå en mycket bra grund till att börja arbeta inom konsultbranschen. Då brandskyddsbeskrivningar är en så pass stor del av er första tid i arbetslivet så rekommenderar jag att lyssna lite extra på dessa lektioner som behandlar detta. Då har ni kommit en bit på vägen till att bli självständiga brandkonsulter snabbare!

Jag vill också skicka med er att ni inte ska glömma att ha kul! Universitetsperioden är en helt unik period i era liv, där möjligheterna att testa på olika saker är oändliga. Engagera er i en förening eller kåren, testa en ny sport, gå på olika evenemang som anordnas och knyt sociala band. Studieperioden i ert liv är 3-5 år för de flesta, arbetslivet är 30-50 år så det finns gott om tid till att fokusera på jobbet efter att studierna är klara.